jump to navigation

Reutilització de locals buits 10 Octubre 2011

Posted by aciadmin in Articles.
trackback

“Es ven”, “Es lloga”… és el que es pot llegir en centenars de locals dels centres comercials urbans de nombrosos municipis. La crisi financera que estem patint té també repercussions en el sector del comerç de proximitat, que, malgrat les campanyes de descomptes, liquidacions d’estocs, promocions, etc., no pot afrontar les despeses de mantenir un local obert. Sovint, empresaris i autònoms, asfixiats per l’alt preu dels lloguers i la baixada de les vendes al públic, opten per tancar el local.

A Galícia, per exemple, el 15% dels locals comercials de les ciutats estan buits, per llogar o per vendre. A Àvila, una cinquena part dels locals comercials estan tancats o buits. El mateix es pot dir de molts locals comercials de les principals avingudes de Badajoz i de tantes altres ciutats… Però la crisi pot ser també una bona ocasió per a noves oportunitats i per donar lloc a noves iniciatives, noves empreses, nous usos dels locals comercials. És el cas de la reutilització dels locals comercials tancats en locals d’exposició d’art.

Vinculació amb el comerç

Un dels elements que afavoreixen la dinamització comercial dels centres comercials urbans és la continuïtat comercial: un circuit comercial no pot tenir espais deserts. L’oferta, ja sigui comercial o de lleure, ha de ser regular, ordenada i ben estructurada. Els locals buits trenquen la continuïtat del circuit comercial urbà, empobreixen i entristeixen el paisatge comercial, desarticulen el circuit comercial urbà i poden esdevenir, a més, espais on es pot acumular la brutícia i la inseguretat. Per això és molt important promoure iniciatives que mantinguin la cohesió urbana i comercial del circuit i assegurin la dinamització comercial dels establiments de l’entorn. En aquest àmbit, s’han dut a terme algunes iniciatives innovadores que mereixen ser esmentades: a Nova York, la crisi i les seves conseqüències han afavorit la creació/exposició artística, que ha trobat als locals comercials buits un espai on mostrar les creacions per un cost mínim, després que els propietaris de locals comercials tancats i col·lectius d’artistes hagin arribat a un acord; es tracta de les pop-up galleries. Aquesta reutilització dels locals buits pot resultar interessant perquè esdevinguin pols d’atracció dins del centre comercial urbà i contribueixin a revitalitzar els comerços de la zona.

Experiència d’èxit

Actualment és habitual veure a la Gran Illa de Nova York aparadors decorats de forma curiosa, per exemple amb maniquins sense roba i sense cap… Es tracta de locals comercials reconvertits en galeries d’art: les pop-up galleries, que pertanyen a empreses com No Longer Empty, Smartspaces, Chashama, etc., que s’encarreguen de posar en contacte artistes que volen exposar les seves obres amb propietaris que intenten revitalitzar els seus locals buits. Marone Slome, la fundadora de No Longer Empty, explica que aquesta iniciativa atrau cap al local (i el seu entorn) centenars de persones, i s’aconsegueix molt més del que aconseguiria qualsevol publicitat. Per la seva banda, Chashama -una empresa que es va crear va quinze anys- ha vist incrementar considerablement el seu volum de negoci durant aquests dos últims anys. Anita Durst la va fundar amb la intenció d’ajudar els artistes de Nova York; afirma que l’any 1995 la situació econòmica també era molt crítica i que el preu elevat dels lloguers i un mercat del treball que travessava dificultats posaven la situació molt difícil als artistes. Chashama va calmar una mica la situació aconseguint lloguers més baixos, i fins i tot algunes vegades de gratuïts, a canvi de revitalitzar el local i la zona: “No és que els propietaris prefereixin llogar el seu espai als artistes, és que senzillament els convé”. De retruc, s’aconsegueix també una nova forma d’apropar l’art al públic, ja que permet gaudir de l’art d’una manera diferent de com es fa des dels museus o les galeries tradicionals. És una nova manera de mostrar l’art, de revitalitzar locals comercials buits i de dinamitzar el centre comercial urbà.

Escrit per : e-comerç Butlletí Comerç Urbà

Enllaços d’interès

Recuperació de locals buits per convertir-los en locals d’art:

Empresa Chashama

http://www.chashama.org/
Empresa No Longer empty
http://nolongerempty.org/

No longer empty:

http://nolongerempty.blogspot.com/
Anuncis

Comentaris»

No comments yet — be the first.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: