jump to navigation

Les dones gestionen gairebé el 60% dels comerços 15 Novembre 2011

Posted by aciadmin in Articles.
trackback

 

Les dones gestionen gairebé el 60% dels comerços

El comerç de proximitat s’ha feminitzat a Barcelona. Gairebé el 60% de les persones responsables o coresponsables de portar el dia a dia d’un establiments són dones.

Així ho assenyala l’informe La situació de les dones al comerç -fet per la Cambra de Comerçi laDiputació de Barcelona-, que també indica que les dones han pres la iniciativa com petites empresàries, ja que el 67,3% dels establiments nascuts en els últims 10 anys són fruit de la seva iniciativa.

“Les dones gestionen més de 9.719 milions d’euros dels 16.119.357 del volum de negoci del comerç a la demarcació de la Cambra de Barcelona”. Aquest és un dels resultats de “La situació de les dones al comerç” analitza l’estat de les petites empreses comercials als municipis de l’àmbit de la Cambra de Comerç de Barcelona, des d’una perspectiva de gènere.

El comerç dedicat a venda d’equipament per la persona i moda és el sector més feminitzat. L’automoció, ferreteries i els serveis de restauració són els sectors més masculinitzats. Es confirma, per tant, la segregació de gènere per especialitats u ocupacions, com en la resta del mercat laboral.

El president de la Cambra de Comerç de Barcelona, Miquel Valls, ha assenyalat que les xifres posen en valor el talent femení. Valls ha destacat que “avui dia gairebé el 60% de totes les persones responsables o co-responsables de dur el dia a dia dels comerços entrevistats, siguin titulars o no, són dones i que, per tant, es pot afirmar que l’establiment comercial d’aquestes dimensions és un sector dirigit i gestionat majoritàriament per dones”.

Per la seva banda, la diputada adjunta d’Igualtat i Ciutadania de la Diputació de Barcelona, Mireia Solsona, ha afirmat que “el comerç a les ciutats dóna seguretat i sostenibilitat. Dóna vida. A més, genera cohesió social i riquesa. Per aquest motiu, l’Administració ha de fer una nova mirada sobre el binomi comerç i dones, com a agents actives d’aquesta activitat”.

Finalment, el diputat de comerç de la Diputació de Barcelona, Jordi Subirana, ha assegurat que les “dones han estat les principals responsables del comerç a la ciutat. Per aquest motiu, la Diputació de Barcelona continuarà donant suport a estudis com aquest que tenen com a objectiu conèixer el capital humà d’aquest sector”.

Més del 70% dels comerços entrevistats treballen a jornada partida de matí o tarda, sense tancar a migdia. En el cas de les dones titulars, la jornada partida té un pes lleugerament més elevat que en el cas dels homes.

La mitjana d’hores treballades es situa en 8,74h., sent lleugerament més elevada en el cas dels homes titulars (9,06h.) que en el de les dones (8,45h.), si bé la diferència és poc significativa. quan la titular és una dona, el percentatge en què la persona responsable és únicament la titular és significativament més elevat que quan l’home és el titular (un 70,5% front un 57,8%).

Quan deleguen responsabilitat, els homes ho fan preferentment amb la parella seguit d’un altre familiar o amic. Les dones titulars contracten personal.

La percepció de les dones situa els problemes del sector envers “aspectes estructurals” en el sentit que, a més de la crisi econòmica, diversifiquen també aspectes de competència, manca de finançament i suport i, en especial, els horaris.

Per contra, els homes concentren la seva preocupació en la crisi econòmica i els efectes derivats.

No obstant això, el comerç és femení però no només per la iniciativa d’elles. En aquest procés també ha explicat la seva capacitat de resistir a la crisi. “S’estrenyen el cinturó, es baixen el sou, reparteixen la feina però no tanquen”, va comentar ahir en roda de premsa la fundadora de l’Observatori Dona, Empresa i Economia,Anna Mercadé.

Però, malgrat aquesta forta base femenina, les dones amb prou feines compten amb representació en els gremis, associacions o entitats del sector. Aquest és un dels principals problemes als quals s’enfronten, a més de la conciliació amb els horaris o d’aconseguir finançament per als negocis.

Via Cambra de Comerç

Anuncis

Comentaris»

No comments yet — be the first.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s

%d bloggers like this: